dnes je 25.12.2024

Input:

42/1996 Z.z., Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky o ďalšom vzdelávaní pedagogických pracovníkov

42/1996 Z.z.
VYHLÁŠKA
Ministerstva školstva Slovenskej republiky
z 26. januára 1996
o ďalšom vzdelávaní pedagogických pracovníkov
Ministerstvo školstva Slovenskej republiky podľa § 51 ods. 4 zákona č. 29/1984 Zb. o sústave základných a stredných škôl (školský zákon) a podľa § 6 ods. 4 písm. b) zákona Slovenskej národnej rady č. 542/1990 Zb. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve ustanovuje:
Úvodné ustanovenia
§ 1
(1) Táto vyhláška upravuje organizáciu, obsah, rozsah a formy ďalšieho vzdelávania pedagogických pracovníkov1) (ďalej len „ďalšie vzdelávanie”).
(2) Ďalšie vzdelávanie formou štúdia popri zamestnaní na vysokých školách upravuje osobitný predpis.2)
§ 2
(1) Účelom ďalšieho vzdelávania je sústavné prehlbovanie, zdokonaľovanie a rozširovanie odbornej a pedagogickej spôsobilosti pedagogických pracovníkov v súlade s najnovšími progresívnymi vedeckými poznatkami, spoločenskými potrebami a požiadavkami pedagogickej a odbornej praxe.
(2) Ďalšie vzdelávanie riadi Ministerstvo školstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo”) a iné ústredné orgány, ktoré zriaďujú školy3) (ďalej len „iný ústredný orgán”).
§ 3
Formy ďalšieho vzdelávania
Formy ďalšieho vzdelávania sú:
a) uvádzanie začínajúcich pedagogických pracovníkov do praxe (ďalej len „uvádzanie do praxe”),
b) príprava vedúcich pedagogických pracovníkov, ktorým patrí príplatok za riadenie4) (ďalej len „príprava vedúcich pedagogických pracovníkov”),
c) priebežné vzdelávanie,
d) špecializačné inovačné štúdium,
e) špecializačné kvalifikačné štúdium,
f) rozširujúce štúdium.
§ 4
Uvádzanie do praxe
(1) Uvádzanie do praxe organizuje škola alebo školské zariadenie v spolupráci s príslušným metodickým centrom alebo so Štátnym pedagogickým ústavom,5) prípadne aj so vzdelávacími organizáciami zriadenými inými ústrednými orgánmi.
(2) Uvádzaním do praxe získavajú začínajúci pedagogickí pracovníci praktické skúsenosti potrebné na výkon práce a na adaptáciu v konkrétnych podmienkach pedagogickej praxe.
(3) Uvádzanie do praxe trvá jeden rok. Uskutočňuje sa podľa vzorového projektu vydaného ministerstvom v prvom roku po nástupe absolventa vysokej školy alebo strednej školy ako pedagogického pracovníka do pracovného pomeru so školou alebo so školským zariadením.
(4) Uvádzanie do praxe sa končí záverečným hodnotením pedagogického pracovníka pred komisiou. Členov trojčlennej komisie vymenúva riaditeľ školy alebo školského zariadenia alebo riaditeľ školskej správy, s ktorými je pedagogický pracovník v pracovnom pomere.
(5) V prípade, že pedagogický pracovník bol hodnotený ako neúspešný, možno uvádzanie do praxe zopakovať v druhom roku pedagogickej praxe.
§ 5
Príprava vedúcich pedagogických pracovníkov
(1) Prípravu vedúcich pedagogických pracovníkov organizujú metodické centrá, Štátny pedagogický ústav5) a vzdelávacie organizácie zriadené inými ústrednými orgánmi v spolupráci s vysokými školami.
(2) Obsah prípravy vedúcich pedagogických pracovníkov je zameraný na získanie najnovších poznatkov z oblasti riadenia, pedagogiky a psychológie.
(3) Príprava vedúcich pedagogických pracovníkov trvá spravidla dva roky. Uskutočňuje sa podľa